tisdag 13 november 2012

Bakning

Blev baksugen efter att ha bläddrat i polsk receptbok.. Jag o mamma pratade om vad vi ska baka till jul och hon vill bara baka sånt som jag inte alls gillar. Men så kom hon på nåt som liknar munkar, så det blir det Rachuti el dyl heter det.

Polska vallmokakor..smaken vet jag inget om än men det får jag återkomma om.. antalet vet jag inte heller.. men receptet kommer här..

5 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
2,5 dl florsocker (funkar säkert bra med vanligt också)
250g smör
2 st äggulor(spara vitorna till pensling)
ca 1 dl svarta/blå vallmofrön

Mät upp smör o låt bli mjukt, blanda samman med mjöl, socker o vaniljsocker. När allt gått ihop något så ska gulorna i o vallmofröna. Blada ordentligt, tryck ut mellan plastfolie o låt vila i kylen ca 1 tim, grädda på bakplåtspappersklädd plåt i 200 grader i 15 min...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar